Veel gestelde vragen
Hieronder vindt u veel gestelde vragen over zaken die met begraven, begraafplaatsen en andere zaken die hiermee te maken kunnen hebben. Staat uw vraag er niet bij dan adviseren wij u om contact op te nemen met ons. Dat kan via het contactformulier wat u kunt openen het hiernaast aangegeven 'Contactformulier'.
De vragen staan gerangschikt in de hierboven omschreven groepen:
Mocht uw vraag hier niet bijstaan, dan kunt u contact met ons opnemen door 'het contactformulier' van de Administratie in te vullen.
U kunt ons ook bellen.
Op werkdagen kunt u tussen 09:00 en 12:00 uur telefonisch contact met ons opnemen via 06 833 46 460
Bij geen gehoor, spreek dan de voicemail in, wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.
Vergeet niet uw naam en telefoonnummer te vermelden.
Bestuur en Organisatie
Kerkelijke instellingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de bisschop. Voor R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn is dit de aartsbisschop van Utrecht.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het beleid van R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn, de tariefstelling en financiën, en zaken waarbij de beheerders steun nodig hebben.
Heeft u vragen en/of opmerkingen voor het bestuur dan kunt u contact opnemen met de secretaris van het bestuur via het Contactformulier op de pagina: 'Contact Bestuur RK Begraafplaatsen Apeldoorn .
Begraven
Op de eerste plaats natuurlijk alle katholieken in Apeldoorn. Verder alle nabestaanden van reeds op de begraafplaatsen begraven overledenen. Het is de intentie van het bestuur de graven ook beschikbaar te stellen aan alle christenen van Apeldoorn.
Het bestuur heeft aangegeven de begraafplaatsen ook beschikbaar te stellen voor alle christenen van Apeldoorn die het karakter van onze begraafplaatsen respecteren.
Op de Rooms Katholieke Begraafplaatsen Apeldoorn zijn verschillende vormen van begraven mogelijk;
· een graf,
· het bijplaatsen van een urn in een graf(kelder),
· een grafkelder,
· een urnen graf of urnen nis,
· as verstrooiing,
· plaatsen van een gedenk tekst op een van de zuilen nabij het strooiveld.
Niet op alle begraafplaatsen is er ruimte voor alle vormen van begraven.
Kijk ook op de pagina 'Vormen van begraven' of een bepaalde vorm van begraven op de begraafplaats van uw voorkeur mogelijk is.
Op de begraafplaatsen wil het bestuur alle ruimte en gelegenheid geven om uw dierbare te gedenken.
Ook al is uw dierbare niet op een van de begraafplaatsen begraven, dan toch hopen wij dat u op onze begraafplaats de rust en gelegenheid kunt vinden om, binnen een vertrouwde en herkenbare omgeving, deze te gedenken.
Op onze begraafplaatsen willen wij u alle ruimte en gelegenheid geven om uw dierbare te gedenken.
Als dat niet in een stoffelijke vorm kan, kunt u ook op onze gedenkzuil een herinnering tekst plaatsen en dit als gedenkplaats beschouwen. (Vraag informatie hierover aan de beheerder)
Natuurlijk bent u altijd welkom op onze begraafplaatsen om uw dierbare te gedenken, ook al is er geen stoffelijk element aanwezig. Sommige mensen hebben behoefte aan een vertrouwde en herkenbare omgeving om hun dierbare te gedenken, daar willen wij u graag alle ruimte en gelegenheid toe geven.
U kunt op drie manieren aan ons uw vraag voorleggen:
- Via de administratie
- Uw vraag in een e-mail sturen aan administratie@rkbegraafplaatsenapeldoorn.nl. Dat kan via het 'Contactformulier Administratie' .
- Op werkdagen tussen 09:00 en 12:00 uur contact opnemen met onze administratie via 06 833 46 460 (daarbuiten kunt u de voicemail inspreken)
- Via de beheerder van de begraafplaats
- Contact opnemen met de beheerder van de begraafplaats kan via het contactformulier van de beheerder. Kies uit een van de begraafplaatsen om rechtstreeks naar het contactformulier te gaan: 'Arnhemseweg' - 'Haagwinde' - 'Oude Beekbergerweg'
Ja dat kan. Echter worden bij een begrafenis of bijzetting de kosten voor het openen van het graf met 50% verhoogd. Dit i.v.m. extra weekendtoelage vanuit de grafdelver.
Op de eerste plaats natuurlijk alle katholieken in Apeldoorn. Verder alle nabestaanden van reeds op de begraafplaatsen begraven overledenen. Het is de intentie van het bestuur de graven ook beschikbaar te stellen aan alle christenen van Apeldoorn.
Als een graf geruimd wordt worden alle in het graf aangetroffen stoffelijke resten herbegraven in een verzamel graf op de begraafplaats.
Ja op de begraafplaatsen Arnhemseweg en Oude Beekbergerweg bestaat er de mogelijkheid om in een grafkelder begraven te worden.
Kijk voor meer informatie op de pagina 'Vormen van begraven'.
In alle gevallen dient er overleg met de beheerder van de begraafplaats vooraf plaats te vinden
Financiën
De tarieven voor onze begraafplaatsen kunt u vinden op de webpagina 'Tarieven'.
Als u vragen heeft over de tarieven kunt contact opnemen met onze administratie.
Als u naar de webpagina 'Administratie' gaat vind u daar alle contactgegevens.
In de tarieven voor het begraven zijn de volgende kosten meegenomen:
- Grafrechten
- Openen en sluiten van het graf (bijzetten)
- Ruimingskosten bij als er graven collectief geruimd gaan worden. (Wordt alleen berekend bij de eerste inlage in een graf)
- Algemeen onderhoud van de begraafplaats
Bij een verlenging worden alleen grafrechten en onderhoud in rekening gebracht.
Het kan zijn dat er bijzondere verrichtingen moeten plaatsvinden, deze worden dan apart in rekening gebracht.
Vooraf worden deze dan met de nabestaanden en/of de uitvaartondernemer besproken.
Heeft over de tarieven vragen, dan kunt u contact opnemen met onze administratie.
Als u naar de webpagina 'Administratie' gaat vind u daar alle contactgegevens.
U kunt de urn in de aarde bijplaatsen, of in een nieuwe urnenkelder laten zetten. Maar ook plaatsing in een urnenheuvel of in een urnenplateau is mogelijk.
De kosten hiervan staan genoemd in de tarievenlijst.
Bij een urnenkelder kunt u een kleine grafsteen laten plaatsen. Bij de urnenheuvel of de urnenmuur is het mogelijk op de afsluitplaat een eigen tekst te laten aanbrengen.
Zie ook de webpagina 'Tarieven'.
Bij de eerste inlage krijgt de rechthebbende een ‘Verklaring Grafrechten’ waarop de datum staat waarop de grafrechten zijn verlopen.
In november/ december van het jaar voor de grafrechten verlopen ontvangt u van het bestuur een kennisgeving voor verlenging.
Het is dan wel van belang dat u eventuele adreswijzigingen of wijzigingen van een Rechthebbende aan ons doorgeeft.
U kunt dan aangeven het graf of de nis wel of niet wil verlengen.
Als u vragen heeft over een ontvangen factuur kunt contact opnemen met onze administratie.
Als u naar de webpagina 'Administratie' gaat vind u daar alle contactgegevens.
Het graf of de urn nis
Zowel voor een graf als een urn nis is het mogelijk een voorkeursplek uit te spreken en deze te reserveren.
Dit kan voor een periode van 10 jaar, tegen betaling van de onderhoudskosten.
Mocht u binnen de genoemde periode een inlage of urn bijzetting plaatsvinden, dan vindt verrekening plaats met de vooruitbetaalde kosten.
Na 10 jaar is verlenging van de reservering mogelijk, u ontvangt van ons hierover een kennisgeving met de vraag of u verlengen wil.
Voor een verdere toelichting over grafmonumenten en grafbeplanting verwijzen wij u naar het 'Reglement' en de bijlage 1 'Richtlijn reserveren van een graf(kelder) - urn nis' op de pagina 'Statuten en Reglement'.
Het is zeker mogelijk om in overleg met de beheerder van de begraafplaats een laatste rustplaats uit te zoeken.
De beheerder weet welke plaatsen en beschikbaar zijn.
Het is raadzaam hierover zo snel mogelijk contact op te nemen met de beheerder.
Voor contactgegevens van de beheerder verwijzen wij u naar de webpagina van de desbetreffende begraafplaats.
Het kan zijn, dat het bestuur geen goede informatie meer heeft over de rechthebbende, bijvoorbeeld in verband met een verlengingsbericht.
Door een sticker op het graf te plaatsen hoopt het bestuur in contact te komen met de nabestaanden. Op de sticker staat een datum van plaatsing van de sticker en het verzoek om contact met ons op te nemen.
Als een graf geruimd gaat worden, wordt dat ook vroegtijdig op het publicatiebord van de begraafplaats kenbaar gemaakt.
Ook wordt er een sticker op het graf of de nis geplaatst.
Als er een 'Verklaring van Afstand' is afgegeven door de Rechthebbende kan er in eerste instantie worden overgegaan tot het verwijderen van de grafmonumenten. Het daadwerkelijk ruimen van het graf gebeurd dan later.
Als er bij het ruimen nog stoffelijke resten in het graf worden aangetroffen dan worden die op een andere plek in een gezamenlijk graf herbegraven.
Voor de exacte afmetingen van een graf en de hoogte van een grafmonument verwijzen wij u naar de webpagina 'Vormen van Begraven'.
Daar vind u ook een drietal documenten die u kunt bekijken of downloaden over welke regels en afspraken er gelden voor graven en urn nissen.
U dient een tekening van het monument in te dienen bij de beheerder.
Na goedkeuring, door het bestuur, dient u in overleg met de beheerder het goedgekeurde ontwerp dienovereenkomstig uit te voeren.
Bij aantoonbare afwijkingen van de ingediende en ondertekende tekening zal het monument op kosten van de rechthebbende aangepast moeten worden naar het ontwerp dat is overeengekomen.
Bij nalatigheid kan het bestuur besluiten tot verwijdering van het monument op kosten van de rechthebbende.
Voor een verdere toelichting over grafmonumenten en grafbeplanting verwijzen wij u naar het 'Reglement' en de bijlage 1 'Richtlijn reserveren van een graf(kelder) - urn nis' op de pagina 'Statuten en Reglement'.
Als u afstand doet van de grafrechten zal de nis of het graf waarin de urn zich bevindt geruimd worden.
U kunt de urn weg halen en op de begraafplaats op het strooiveld (of elders buiten de begraafplaats) te verstrooien.
Onderneemt u geen actie dan zal de beheerder de urn nis of graf leeghalen en de as verstrooien op het strooiveld.
Grafrechten
Grafrechten worden bij een eerste of nieuwe inlage, altijd uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Daarna is een verlenging van steeds 10 jaar mogelijk. Als er in een graf binnen 20 jaar een tweede inlage bijkomt zal, bij het berekenen van de kosten voor deze tweede inlage, rekening gehouden worden met de reeds betaalde kosten van de eerste inlage.
Bijvoorbeeld:
De heer X is op 1 juli 2016 begraven. De grafrechten worden dan berekend over de periode 1 juli 2016 tot en met 30 juni 2036 (20 jaar). Op 1 juli 2019 overlijdt mevrouw X en wordt in het graf van haar man bijgeplaatst. Er wordt een nieuwe periode van 20 jaar vastgesteld: 1 juli 2019 t/m 30 juni 2039. Bij de berekening van de grafrechten is de familie dan alleen kosten verschuldigd over de verlengde periode van 3 jaar (2036-2039). Immers de eerste 17 jaar zijn al betaald bij de eerste inlage in 2016. Voor de tweede inlage is dan alleen een vergoeding verschuldigd over de jaren 2037/2038/2039.
Bij de eerste inlage krijgt de rechthebbende een ‘Verklaring Grafrechten’ waarop de datum staat tot wanneer de grafrechten gelden.
In het jaar, voorafgaande aan einddatum, ontvangt u van het bestuur een kennisgeving voor verlenging.
U kunt dan aangeven of u het graf/ de nis wel of niet voor een nieuwe periode wenst te verlengen.
Als u de grafrechten niet verlengt, zal het graf geruimd gaan worden.
Dat gebeurt meestal nog niet direct.
Eerst dient u aan te geven of u de grafmonumenten zelf wenst te verwijderen.
Als in het gedeelte waar het graf ligt, meer graven geruimd kunnen worden, neemt de beheerder het initiatief tot ruimen.
Ruim van te voren zal deze ruiming op het publicatiebord van de begraafplaats aangekondigd worden.
Vaak is het een moeilijke of een tijdrovende aangelegenheid om na het verlopen van de grafrechten van de tweede inlage de verlenging te regelen.
Het kan rust aan de nabestaanden geven als de grafrechten bij de tweede inlage voor een langere periode worden vast gelegd.
Inlichtingen kunt u hierover krijgen bij de administratie. neem contact met ons op via het 'Contactformulier Administratie'.
In overleg is dat in bijzondere omstandigheden mogelijk met een minimale tijdsperiode van 5 jaar.
Inlichtingen kunt u hierover krijgen bij de administratie. neem contact met ons op via het 'Contactformulier Administratie'.
Die mogelijkheid bestaat, waarbij als voorwaarde geldt dat de verlenging dan wordt berekend vanaf de datum waarop de rechten waren verlopen.
Inlichtingen kunt u hierover krijgen bij de administratie. neem contact met ons op via het 'Contactformulier Administratie'.
Rechthebbende en Belanghebbende
Het bestuur vraagt de nabestaanden uit hun midden één persoon aan te wijzen als rechthebbende van de grafrechten.
Vaak is dat de partner of een van de meest directe familieleden.
Vanuit het bestuur en de beheerder wordt er met deze 'Rechthebbende' gesproken over alle zaken die het graf direct of de begraafplaats in het algemeen betreffen.
Daarnaast is het raadzaam om een tweede persoon aan te wijzen die als 'Belanghebbende' geregistreerd staat.
In het geval waarbij wij de 'Rechthebbende' niet kunnen bereiken (verhuizing / overlijden), nemen wij contact op met de 'Belanghebbende.'
Het is aan de nabestaanden om te bepalen wie de rechthebbende is.
Als deze om welke reden dan ook deze taak niet meer kan vervullen, is het aan de nabestaanden om een ander als rechthebbende aan te wijzen.
U dient het bestuur van de begraafplaats hiervan tijdig op de hoogte te stellen.
Is er naast de Rechthebbende ook een Belanghebbende bekend, dan zullen wij in eerste instantie met deze persoon contact opnemen.