Statuten en Reglement
Bij de start in 2004 van de Kerkelijke Instelling R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn, zijn er Statuten en een Reglement opgesteld.
Deze statuten en het reglement zijn door de Bisschop van het Bisdom Utrecht vastgesteld. Waarmee de R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn onder het Kerkelijk Recht valt.
In 2024 zijn de statuten en het reglement aangepast en wederom door de Bisschop van Utrecht vastgesteld.
In de onderstaande tabs kunt u kennisnemen van de statuten en het reglement en de bijlagen van het reglement.
Mocht u over deze documenten meer willen weten, dan kunt u contact opnemen met de administratie.
U kunt de administratie bereiken door 'het contactformulier' in te vullen.
Na ontvangst hiervan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Reglement voor het beheer van:
De begraafplaats Arnhemseweg
De begraafplaats Haagwinde
De begraafplaats Oude Beekbergerweg
Inhoudsopgave
Artikel 1 Begripsaanduidingen. 4
Artikel 4 Bestemming van de Begraafplaats. 4
Artikel 5 Regeling voor een begraving. 5
Artikel 5a Bevorderen van natuurlijke ontbinding. 5
Artikel 6 De begraving van een overledene en bewaring van een as bus. 5
II – Het vestigen van het grafrecht. 6
Artikel 10 Schriftelijke overeenkomst. 6
Artikel 11 Uitgifte van graven. 6
Artikel 12 Recht op (urnen) graf/nis. 6
Artikel 13 Adres rechthebbende. 7
Artikel 14 Overlijden rechthebbende. 7
Artikel 15 Overdracht Grafrecht. 7
Artikel 16 Weigering tot begraving of bijzetting. 7
Artikel 17 Ontbindende voorwaarden grafrechten. 7
III – Het verlenen van Grafrechten. 7
Artikel 18 Schriftelijke informeren van de rechthebbende. 7
Artikel 19 Verzoek tot verlenging door de rechthebbende. 8
Artikel 20 Voorwaarden voor verlenging. 8
Artikel 21 Verlenging bij bijzetting. 8
IV – Einde van de Grafrechten. 8
Artikel 22 Einde grafrechten. 8
V – Indeling van de begraafplaats en onderscheid van de graven. 8
Artikel 23 Indeling door het bestuur. 8
Artikel 24 Soorten van graven. 9
Artikel 27 urnen graf/ urnen nis. 9
Artikel 29 Bewaring van As bussen. 9
Artikel 30 Recht op het bewaren van een As bus. 10
Artikel 31 Ruimen van As bussen. 10
VII – Graftekens en grafbeplanting. 10
Artikel 33 Risicoschade aan graftekens. 10
Artikel 34 Onderhoud graftekens en grafbeplanting. 10
Artikel 35 Plaatsen, verwijderen, herplaatsen van een grafteken door rechthebbende. 11
Artikel 36 Tijdelijke verwijdering grafteken door beheerder. 11
Artikel 37 Verwijdering graftekens na einde grafrecht. 11
VIII– Tarieven en Onderhoud. 11
Artikel 39 Algemeen onderhoud. 11
Artikel 40 Beperking onderhoudsverplichting. 11
Artikel 41 Ruimen van Graven en As bussen(urnen). 12
Artikel 42 Overgangsbepaling. 12
Artikel 43 Sluiting van een begraafplaats. 12
Artikel 46 Vervallenverklaring eerdere reglementen. 12
Artikel 47 Wijziging reglement. 12
Voorschrift Reservering van een graf(kelder)/ Urn nis. 16
Voorschriften voor het toelaten van graftekens en grafbeplantingen. 16
I - Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsaanduidingen
In dit Reglement wordt verstaan onder:
- Bestuur: het bestuur van de Kerkelijke Instelling RK Begraafplaatsen Apeldoorn te Apeldoorn, eigenaresse van de RK begraafplaatsen te Apeldoorn.
- Begraafplaats: de terreinen bestemd voor het begraven van overledenen en voor het begraven of bijzetten van as bussen dan wel verstrooien van as van overledenen, geheten; ‘Begraafplaats Arnhemseweg’, ‘Begraafplaats Oude Beekbergerweg’ en ‘Begraafplaats Haagwinde’.
- Beheerder: degene die door het bestuur is belast met de dagelijkse leiding en het beheer van de begraafplaats.
- Graf/Urnen graf of nis: een ruimte op de begraafplaats, bestemd voor het begraven van een of meer overledenen of hun as bussen, waarvan het gebruiksrecht voor de duur van 20 jaar is verleend aan één rechthebbende volgens de voorwaarden van dit reglement, welk recht kan worden verlengd.
- Rechthebbende: de meerderjarige persoon of rechtspersoon aan wie het recht op een graf/ urnen graf of nis is verleend.
- Grafrecht: het recht op een graf/ urnen graf of nis voor tenminste twintig jaar; het recht op bewaring van een as bus in de urnenbewaarplaats voor twintig jaar.
- Bijzetting:
- Het begraven van een overledene in een graf waarin al een overledene is begraven;
- Het begraven/bijzetten van een as bus in een graf/nis waarin al een overledene is begraven;
- Het plaatsen van een as bus in een urnenbewaarplaats/columbarium;
- Het plaatsen van een urn op een graf, waarin al een overledene of een as bus/urn is begraven. (Met in acht name van hetgeen gesteld is in Art 29 Lid 2)
- As bus: hermetisch afgesloten koker met de as van de overledene
- Urn: voorwerp waarin een of meer as bussen zijn opgeborgen. De bepalingen voor as bussen in dit reglement gelden ook voor urnen.
- Urnenbewaarplaats/ Columbarium: voorziening op de begraafplaats waarin as bussen of urnen in een onverbrekelijk afgesloten ruimte dan wel hecht aan de plaats van bijzetting verbonden worden opgeborgen.
- Strooiveld: terrein dat bestemd is om te allen tijde as te verstrooien
Artikel 2 Bestuur
Het bestuur is gebonden aan het Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland[1] en ter zake van het beheer van de begraafplaats tevens aan dit Reglement.
Artikel 3 Beheerder
Het bestuur kan een van zijn leden of een andere persoon, in dit reglement te noemen de beheerder, belasten met de dagelijkse leiding en het beheer van de begraafplaats.
De beheerder is bevoegd om namens het bestuur opdrachten te verlenen, het beheer van de begraafplaats betreffende en om namens het bestuur grafrechten te verlenen.
Artikel 4 Bestemming van de Begraafplaats
- Op de begraafplaats kunnen worden begraven:
- Zij die als parochiaan staan ingeschreven bij de ‘Franciscus Parochie’ en zij die met een parochiaan gehuwd waren;
- Oud-parochianen die in een instelling voor gezondheidszorg verbleven en die voorheen tot de parochie behoorden.
- Het bestuur kan van lid 1 afwijken en in concrete gevallen toestaan dat andere op de begraafplaats worden begraven.
- Het bestuur kan van de lid 1 en 2 alleen in uitzonderlijke gevallen bij bestuursbesluit afwijken
Artikel 5 Regeling voor een begraving
- Voor de begraving dient aan de beheerder het verlof tot begraving of de bereidverklaring tot het bezorgen van de as c.q. crematieverklaring te worden getoond.
Artikel 5a Bevorderen van natuurlijke ontbinding
- Een lijk mag uitsluitend worden begraven in een kist of ander omhulsel, eventueel met gebruikmaking van een lijkhoes, die voldoen aan de eisen die genoemd worden in de regelgeving van de burgerlijke overheid ((cf. Wet op de lijkbezorging artikel 4).
- Andere omhulsels dan lijkkisten en lijkhoezen die op het doel van begraven zijn afgestemd, zijn toegestaan bij begraven mits zij voldoen aan de in de regelgeving van de burgerlijke overheid (Besluit op de lijkbezorging) genoemde eisen van doorlatendheid voor lucht en biologische afbreekbaarheid voor zover deze omhulsels dan wel onderdelen daarvan niet verwijderd worden voorafgaand aan het begraven.
- Het is verboden om in een kist of ander omhulsel voorwerpen of objecten bij te sluiten die niet tot de kist of de overledene behoren, anders dan kleine verteerbare grafgiften. De materialen die verwerkt zijn in de lijkkist, de lijkhoes en de kleding van de overledene dienen zoveel mogelijk van natuurlijk verteerbare aard te zijn.
- In geval van gerechtvaardigde twijfel of de materialen aan deze eis voldoen, kan de beheerder een controle instellen en/of een verklaring vragen dat alleen toegestane materialen in de kist, lijkhoes of omhulsel zijn verwerkt. Blijken de gebruikte materialen niet aan de eis te voldoen dan kan begraving geweigerd worden.
- De rechthebbende is verantwoordelijk voor het naleven van de onder lid I t/m 3 vermelde voorschriften. Eventuele schade en/ of kosten ten gevolge van niet naleving van deze voorschriften zullen op de rechthebbende worden
Artikel 6 De begraving van een overledene en bewaring van een as bus
- Een begraving of de bewaring van een as bus geschiedt op een dag en uur, met de beheerder tevoren overeen te komen en volgens aanwijzing van de De begraafplaats is niet toegankelijk voor de lijkwagen of de volgwagens. De beheerder kan, uitsluitend voor mindervalide personen, uitzondering toestaan.
- De kist, dan wel het omhulsel en de as bus moeten zijn voorzien van een duurzaam identiteitskenmerk(registratienummer). De gegevens van dit kenmerk moeten worden opgenomen in de administratie van de
Artikel 7 Werkzaamheden op de begraafplaats
- Het delven of dichten van graven, het openen van een graf en het opdelven van stoffelijke resten en het bijzetten van as bussen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats of, in opdracht van het bestuur, door derden.
- Het bestuur geeft aan hen, die door de rechthebbenden zijn belast met de bouw, de aanleg of het onderhoud van de graftekens en/of grafbeplantingen gelegenheid om hun werkzaamheden te verrichten op tijden dat de begraafplaats daarvoor geopend is. Zij volgen hierbij de aanwijzingen van de
- Geen werkzaamheden mogen worden verricht op zaterdagen — zon- en feestdagen en tijdens begravingen met uitzondering van grafverzorging door nabestaanden. Op zaterdagen mogen alleen door beroepskrachten werkzaamheden worden verricht in verband met
- Iedere dag dienen gereedschappen, afkomende materialen en hulpmaterialen te worden meegenomen of te worden geplaatst of gestort volgens aanwijzing van de beheerder.
Artikel 8 Bezoekers
Het bestuur bepaalt de tijden, waarop de begraafplaats voor bezoekers toegankelijk is. De begraafplaatsen zijn niet toegankelijk na zonsondergang en voor zonsopgang. De begraafplaats is voor auto's en voor fietsen (al of niet met hulpmotor) gesloten. De beheerder kan voor minder validen uitzondering toestaan. Honden worden alleen aangelijnd op de begraafplaats toegelaten. Bezoekers worden verzocht luidruchtigheid te vermijden. Kinderen onder de 1 2 jaar hebben alleen toegang onder begeleiding van een volwassene.
Voor het houden van dodenherdenkingen of de plechtige onthulling van een grafteken moet tevoren schriftelijke toestemming zijn verkregen van het bestuur.
Artikel 9 Administratie
- Het bestuur is verantwoordelijk voor de wettelijke verplichting tot het voeren van de administratie van de De administratie bevat in ieder geval het wettelijk verplichte register van de overledenen met vermelding van hun identiteitskenmerk en aanduiding van de plaats op de begraafplaats waar zij begraven zijn, en ook een dergelijk register van de bewaarde as bussen. Deze registers zijn openbaar. Daarnaast bestaat er het nabestaandenbestand grafrechten, waarin de namen en adressen van alle rechthebbenden worden geregistreerd.
- Het boekjaar van de begraafplaats loopt van I januari tot en met 3 I
II – Het vestigen van het grafrecht
Artikel 10 Schriftelijke overeenkomst
- Een grafrecht wordt gevestigd door een schriftelijke overeenkomst tussen rechthebbende met het bestuur, genaamd; ‘Verklaring van Grafrecht’.
- Het reglement voor het beheer van de begraafplaats maakt een onderdeel uit van de overeenkomst. Het bestuur behoudt zich het recht voor om het begraafplaatsreglement tussentijds te wijzigen.
- De ingangsdatum van het grafrecht is de datum waarop de overeenkomst van het grafrecht tot stand is gekomen. Als de schriftelijke overeenkomst tot stand komt na de dag waarop de begraving/bijzetting heeft plaatsgevonden, heeft de dag van de begraving/bijzetting als ingangsdatum van het grafrecht te gelden.
- Het bestuur kan van lid 2 in uitzonderlijke gevallen
Artikel 11 Uitgifte van graven
- De graven en urnengraven/nissen van een gravenveld worden, indien mogelijk, in samenspraak tussen de beheerder en de nabestaanden uitgegeven.
- In alle gevallen beslist de beheerder waar er grafruimte beschikbaar is
- Het bestuur kan in uitzonderlijke gevallen hiervan afwijken
- Een graf en urnen graf/nis is mogelijk op alle drie de begraafplaatsen, een grafkelder alleen op Arnhemseweg en de Oude Beekbergerweg. Bij een grafkelder op de Oude Beekbergerweg is er sprake van een door de RK Begraafplaatsen Apeldoorn geplaatste kelder.
- Het is mogelijk om een specifiek aan te duiden urnen graf/ nis of graf(kelder) op de begraafplaatsen te reserveren. Een graf en urn graf/ nis is mogelijk op alle drie de begraafplaatsen, een grafkelder alleen op Arnhemseweg en de Oude Beekbergerweg. Bij een grafkelder op de Oude Beekbergerweg is er sprake van een door de RK Begraafplaatsen Apeldoorn geplaatste kelder.
De reservering is rechtsgeldig als door de rechthebbende de daartoe vastgestelde kosten zijn vergoed. Reserveringskosten worden jaarlijks door het bestuur vastgesteld en via de tarievenlijst kenbaar gemaakt. Zie ook bijlage 1: ‘Richtlijn Reserveren van een graf(kelder)/ Urn graf of urn nis’
Artikel 12 Recht op (urnen) graf/nis
Het bestuur kan aan één meerderjarig persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht verlenen om voor twintig jaren gebruik te maken van een bepaalde grafruimte en urnen graf/nis, ten behoeve van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levenspartner, een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad, of een pleeg- of stiefkind. Dit recht wordt verleend onder de voorwaarden, in dit reglement gesteld of door het bestuur later te stellen.
In ieder geval moet betaling op grond van artikel 38 van dit reglement zijn geschied en moet bij de rechtsverkrijging schriftelijk worden vastgelegd dat het graf (artikel 41) kan worden geruimd wanneer dit recht, door welke oorzaak dan ook, geëindigd is.
Het bestuur kan in bijzondere gevallen hiervan afwijken.
Artikel 13 Adres rechthebbende
- De rechthebbende is verplicht zijn adresgegevens en andere contactgegevens zoals telefoonnummers en emailadres, aan het bestuur door te geven en ook de wijziging hiervan.
- In aansluiting op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG – Privacywet) welke vanaf 25 mei 2018 van kracht is heeft het bestuur bepaald dat de gegevens van rechthebbende en/of contactpersonen alleen voor intern gebruik beschikbaar zijn. De persoonsgegevens worden beheerd door de administrateur en verwerkt in het hiertoe in gebruik zijnde Begraafplaats Administratie programma. Rechthebbenden hebben ten alle tijde het recht om de gegevens rond hun persoon in te zien, te wijzigen en te laten verwijderen. Ten behoeve van de administratie beheert de administrateur uitsluitend de volgende gegevens: Naam, Voorletters, Adres, Woonplaats & Postcode, telefoonnummers, E-mailadressen, Kenmerken van de, tot de rechthebbende behorende, Grafrechten.
Artikel 14 Overlijden rechthebbende
- Binnen 6 maanden na het overlijden van de rechthebbende, dient het grafrecht na een daartoe strekkend verzoek van de erfgena(a)m(en) te worden overgeschreven op naam van de echtgenoot, geregistreerde partner of andere levenspartner, een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad, of een pleeg - of stiefkind overeenkomstig artikel
- Indien de rechthebbende is overleden en in het graf waar voor men grafrechten had, dient te worden begraven dan wel zijn/haar as bus dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving, als bedoeld in lid I van dit artikel, voorafgaand aan die begraving of bijzetting te worden gedaan.
Artikel 15 Overdracht Grafrecht
- Een grafrecht kan worden overgedragen door overlegging aan het bestuur van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs van overdracht, met vermelding van de personalia en het adres van de rechtsopvolger.
- Overdracht aan een ander dan de echtgeno(o)t(e), geregistreerde partner of andere levenspartner, een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad of een, pleeg- of stiefkind van de rechthebbende is slechts mogelijk, als daarvoor gewichtige redenen bestaan naar het oordeel van het
- Een rechthebbende kan afstand doen van grafrechten, zonder aanspraak te kunnen maken op enige Afstand dient schriftelijk te geschieden.
Artikel 16 Weigering tot begraving of bijzetting
Het bestuur behoudt zich het recht voor, ook nadat grafrechten zijn verleend, om begraving van een overledene op grond van zwaarwegende kerkrechtelijke beletselen te weigeren, onder teruggave van de reeds betaalde rechten, of alleen de begraving op een bepaald gedeelte van de begraafplaats toe te staan.
Artikel 17 Ontbindende voorwaarden grafrechten
Het bestuur verleent grafrechten uitdrukkelijk voor de tijd, gedurende welke het terreingedeelte, waarin zich de graven en urn graven/nissen bevinden, tot de begraafplaats blijft behoren en voor de tijd dat de begraafplaats in exploitatie blijft.
Aan de toegekende grafrechten kan geen titel ontleend worden zich te verzetten tegen de bestemmingsverandering van (een gedeelte van) de begraafplaats of tegen de voorgenomen sluiting of gesloten verklaring van de begraafplaats.
III – Het verlenen van Grafrechten
Artikel 18 Schriftelijke informeren van de rechthebbende
- Het bestuur zal uiterlijk in december van het voorafgaande jaar van verstrijken van een termijn, waarvoor grafrechten zijn verleend en die kunnen worden verlengd, het rechthebbende schriftelijk attenderen op het aflopen van de grafrechten en de voorwaarden bekend maken, waaronder deze grafrechten kunnen worden verlengd.
- Als niet binnen drie maanden na verzending van de mededeling om verlenging van de termijn van het grafrecht is verzocht dan zal van het aflopen van de termijn door een zichtbare mededeling melding worden gemaakt bij het graf en bij de ingang van de begraafplaats. De mededeling blijft gedurende één jaar aanwezig maar tenminste tot het einde van de termijn van het grafrecht.
Artikel 19 Verzoek tot verlenging door de rechthebbende
- Een rechthebbende kan binnen twee jaren voor de afloop van de termijn schriftelijk verlenging van zijn rechten aanvragen voor een aansluitende termijn van 10, 20 of 30 jaren.
- Het bestuur zal een aanvragen ingevolge lid I inwilligen, in zoverre van het recht tot begraven gebruik is gemaakt en geen bijzondere redenen, zoals de voorgenomen ruiming van een gravenveld, zich daartegen
Artikel 20 Voorwaarden voor verlenging
- De verlenging van grafrechten wordt slechts verleend wanneer:
- Het onderhoud van het graf zich naar het oordeel van het bestuur in goede staat van onderhoud bevindt.
- In geval van verwaarlozing van het graf kan het bestuur de maatregelen treffen welke de burgerlijke regelgeving stelt (cf. Wet op de lijkbezorging in artikel 28). Schade, inclusief gevolgschade, als gevolg van verwaarlozing van een graf is voor rekening en risico van de rechthebbende van het graf dan wel de begunstigde van een algemeen graf.
- Bij verlenging gelden de voorwaarden op het tijdstip waarop de verlenging ingaat en volgens de alsdan geldende
Artikel 21 Verlenging bij bijzetting
- Wanneer in een graf/ urnen nis/graf, bestemd tot het begraven van meerdere overledenen en/of hun as bussen een bijzetting plaats vindt, wordt een lopende termijn van het grafrecht verlengd tot een periode van 20 Het nog niet verstreken gedeelte van de lopende termijn wordt met de verlenging verrekend. De verlengde periode is te rekenen vanaf de datum van bijzetting.
- Rechthebbenden wordt de mogelijkheid geboden om bij een verlenging de grafrechten direct met 10, 20 of 30 jaar te verlengen.
IV – Einde van de Grafrechten
Artikel 22 Einde grafrechten
De grafrechten vervallen:
- Door het verlopen van de gestelde termijn met inachtneming van het bepaalde in artikel 18;
- Als de rechthebbende bij onderhandse verklaring afstand doet van een verkregen grafrecht. Wanneer nog geen gebruik werd gemaakt van het recht tot begraven kan een evenredige terugbetaling plaatsvinden
- Als de geldende tarieven niet binnen één jaar na het vestigen of het verlengen van het grafrecht zijn betaald.
- Als de aankondiging van het aflopen van de termijn van het grafrecht overeenkomstig artikel 18 bij het graf of bij de ingang van de begraafplaats aangeplakt is geweest en de rechthebbende gedurende die periode niet heeft gereageerd.
- Als de rechthebbende het onderhoud van grafteken of beplanting verwaarloost en na sommatie weigert te doen herstellen of de herstelkosten te voldoen, overeenkomstig artikel 34;
- Indien een terreingedeelte, waarin zich de graven/ urnengraven/nissen bevinden, aan de bestemming van begraafplaats wordt onttrokken of wanneer de begraafplaats niet meer als zodanig wordt geëxploiteerd, overeenkomstig artikel 17;
- Als er geen overschrijving van het recht plaatsvindt na overlijden van de rechthebbende;
- Wanneer de rechthebbende in verzuim blijft in de naleving van de op hem rustende verplichtingen op grond van dit reglement of daarmee in strijd handelt.
V – Indeling van de begraafplaats en onderscheid van de graven
Artikel 23 Indeling door het bestuur
Het bestuur behoudt zich het recht voor de aanleg en de indeling van de begraafplaats, de bestemming van de gravenvelden en het onderscheid in graven en/of urnen graven/nissen vast te stellen en te wijzigen.
Artikel 24 Soorten van graven
- Het bestuur verleent rechten op het tijdelijk gebruik, respectievelijk medegebruik van:
- een graf waarop graftekens worden toegelaten. Bijzetting van as bussen of urnen is toegestaan (zie artikel 25)
- een kindergraf of een eigen graf voor een doodgeborene of een onvoldragen vrucht, waarop graftekens worden toegelaten. Bijzetting van as bussen of urnen is niet toegestaan.
- een urnen graf of urnen nis.
- De modellen graftekens worden omschreven in de “Voorschriften voor het toelaten van graftekens en grafbeplantingen ", zoals voorzien in artikel 3 2 en bijlage 2.
Artikel 25 Graven
- Een graf is in eerste instantie bestemd voor het begraven/ bijzetten van maximaal twee overledenen en twee as bussen
- Een derde inlage (bijzetting) is mogelijk is als de laatste bijzetting meer dan 15 jaar geleden heeft plaats gevonden. In uitzonderlijke situaties kan hiervoor geen toestemming worden verleend, dit kan samenhangen met de grondgesteldheid en/of de situatie van eerdere inlagen. (Voor grafkelders geldt een andere regeling (zie artikel 28))
- Alleen de als rechthebbende ingeschreven persoon kan de overledenen aanwijzen, die na overlijden in een familiegraf mogen worden begraven of
Artikel 26 Kindergraven
- In een kindergraf wordt een overleden kind begraven dat niet ouder was dan 12 jaar.
Bijzetting van een as bus of urn is niet toegestaan.
Artikel 27 urnen graf/ urnen nis
In een urnen graf / urnen nis kunnen maximaal twee as bussen worden begraven / geplaatst.
Artikel 28 Grafkelders
- Grafkelders worden uitsluitend toegelaten op de gravenvelden, als zodanig aangegeven in de voorschriften op grond van artikel 32 en qua constructie in overeenstemming met deze voorschriften.
- Bij grafkelders is een maximaal aantal inlagen 2. De bij plaatsing van een derde grafkist is dan niet mogelijk, ook al is de laatste inlage langer 15 jaar geleden. Dit heeft te maken met het ontbindingsproces welke in een gesloten kelder anders verloopt dan in een gewoon grondgraf.
- Is de laatste inlage langer dan 25 jaar geleden dan kan in overleg tussen de beheerder, grafdelver en de rechthebbende nader onderzoek gedaan worden. De kosten van dit onderzoek komen voor rekening van de rechthebbende.
VI – As bussen
Artikel 29 Bewaring van As bussen
- As bussen kunnen op de begraafplaats bewaard worden door bijzetting:
- In een bestaand graf
- In een urnen graf, bij voorkeur voorzien van een kunststof keldertje, dat al dan niet deel uitmaakt van een gravenveld van urnen
- In de urnenbewaarplaats (urnen nis) van de
- Het los plaatsen van as bussen cq urnen op een graf is niet toegestaan.
Een as bus c.q. urn kan alleen bovengronds op een bestaand graf geplaatst worden als deze (aard- en nagelvast) onderdeel uit te maakt van het grafmonument. De As bus c.q. urn dient gesloten te zijn en vandalismebestendig uitgevoerd.
Artikel 30 Recht op het bewaren van een As bus
De artikelen 10 t/m 17 zijn van overeenkomstige toepassing voor degenen die een recht willen vestigen op het bewaren van een as bus op de begraafplaats op een van de in artikel 29 genoemde wijzen.
Artikel 31 Ruimen van As bussen
Ruiming van een as bus na het vervallen van het recht op bewaren van de as bus geschiedt door verstrooiing van de as op het strooiveld van de desbetreffende begraafplaats.
VII – Graftekens en grafbeplanting
Artikel 32 Vergunning
Het bestuur kan uitsluitend aan rechthebbenden vergunning verlenen om graf- tekens en/of beplantingen opgraven en/of urn-nissen te doen aanbrengen. Deze moeten voldoen aan de ‘Voorschriften voor het toelaten van Graftekens en Grafbeplantingen ‘ behorende tot dit reglement (Bijlage 2) en die door het bestuur zijn vastgesteld. Deze voorschriften worden op verzoek door de beheerder aan iedere belanghebbende verstrekt. Graftekens en/of beplantingen, die naar het oordeel van het bestuur niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften, worden door het bestuur geweigerd. Toch aangebrachte graftekens en/of beplantingen kunnen door het bestuur op kosten van de rechthebbende worden verwijderd
Artikel 33 Risicoschade aan graftekens
- Gedurende de termijn van het grafrecht blijven de graftekens en de grafbeplanting eigendom van de rechthebbende. Het bestuur aanvaardt deze graftekens en grafbeplanting niet in beheer. Dit betekent dat de rechthebbende verantwoordelijk is voor de voorwerpen die zich op de graven bevinden en ook voor het onderhoud met inachtneming van het bepaalde in artikel 34
- Schade aan graftekens ontstaan door storm en vandalisme wordt door het bestuur uitsluitend vergoed voor zover deze risico's door een verzekeringsovereenkomst van het bestuur zijn gedekt.
- Schade veroorzaakt door op de begraafplaats uitgevoerde werkzaamheden door personeel van de begraafplaats wordt door het bestuur uitsluitend vergoed tot het bedrag waarvoor deze risico's door de desbetreffende verzekeringsovereenkomst van het bestuur worden gedekt.
Artikel 34 Onderhoud graftekens en grafbeplanting
- De graftekens en grafbeplantingen moeten ten genoegen van het bestuur worden onderhouden door de rechthebbenden. Onder behoorlijk onderhoud wordt mede verstaan het doen Vernieuwen of waterpas stellen van graftekens en/of beplanting.
- Als de beheerder een duidelijke vorm van verwaarlozing van het onderhoud van een graf constateert, kan het bestuur volgens artikel 22 lid 5, de maatregelen opleggen als genoemd in de burgerlijke regelgeving (cf. artikel 28 van de Wet op de lijkbezorging).
- In geval van kennelijke verwaarlozing van het onderhoud van een graf, kan het bestuur, voor zover de plicht tot onderhoud niet bij hem ligt, deze verwaarlozing vastleggen in een schriftelijke verklaring, die het toezendt aan de rechthebbende, die binnen één jaar na ontvangst in het onderhoud
- Als de ontvangst van de verklaring, bedoeld in het tweede lid, niet bevestigd wordt, maakt het bestuur de verklaring bekend bij het graf of bij de ingang van de begraafplaats, gedurende een periode van vijf jaar dan wel totdat in die periode in het onderhoud is voorzien.
- Indien toepassing is gegeven aan het tweede of derde lid en niet alsnog in het onderhoud van het graf is voorzien, vervalt het recht op het graf op het moment dat de periode van één dan wel vijf jaar, bedoeld in het tweede respectievelijk derde lid, is verstreken.
- Als het recht op het graf nog geen twintig jaar is gevestigd op het moment dat de periode, bedoeld in het derde lid is verstreken, blijft de bekendmaking in stand totdat de periode van twintig jaar is verstreken dan wel totdat in die periode in het onderhoud is Als niet voordien in het onderhoud van het graf is voorzien, vervalt het recht op het graf zodra de termijn van twintig jaar is verstreken.
Artikel 35 Plaatsen, verwijderen, herplaatsen van een grafteken door rechthebbende
Opdracht tot het plaatsen, het verwijderen van een grafteken voor een bijzetting en/of tot het herplaatsen daarvan na een bijzetting moet worden gegeven door de rechthebbende. Wanneer een verwijderd grafteken zich op de begraafplaats bevindt en niet binnen drie maanden na de bijzetting wordt herplaatst is het bestuur gerechtigd de delen daarvan van de begraafplaats te doen verwijderen en te doen vernietigen op kosten van de rechthebbende.
Artikel 36 Tijdelijke verwijdering grafteken door beheerder
- Indien het vanwege het beheer van de begraafplaats, naar het oordeel van de beheerder, nodig is kunnen het grafteken en/of de beplanting van het graf van een rechthebbende op last van en voor rekening van het bestuur worden weggenomen en kan op het graf tijdelijk zand worden gedeponeerd. De rechthebbende wordt hiervan tevoren in kennis gesteld.
- Verwelkte bloemen en ontsierende voorwerpen kunnen door de beheerder zonder voorafgaande waarschuwing van de graven worden verwijderd.
Artikel 37 Verwijdering graftekens na einde grafrecht
1. Binnen drie maanden na het eindigen van het grafrecht kunnen grafteken en/of beplanting door de rechthebbende van het graf worden verwijderd. Na verloop van drie maanden wordt de rechthebbende geacht geen prijs te stellen op het weer in bezit nemen van grafteken en/of beplanting en is het bestuur gerechtigd deze de doen verwijderen en te doen vernietigen.
- Het bestuur kan in bijzondere situaties besluiten, na het niet verlengen van de grafrechten, niet over te gaan tot het verwijderen van de graftekens. Dit kan in die situaties waar het graf en zijn graftekens een historische waarde kent in relatie tot de Rooms Katholieke Geloofsgemeenschap Apeldoorn en/of de Gemeente Apeldoorn in het algemeen. Het onderhoud van deze graven komt dan volledig ten laste van de Kerkelijke Instelling R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn
VIII– Tarieven en Onderhoud
Artikel 38 Tarieven
- Het bestuur stelt een afzonderlijke lijst op van de voor de begraafplaats geldende tarieven en behoudt zich het recht voor om de tarieven aan te passen
- Voor het vestigen en verlengen van een grafrecht, bijzettingen, het ruimen en onderhoud worden tarieven geheven. Deze zijn als volgt samengesteld:
- Een bedrag voor het verlengen van het grafrecht;
- Een bedrag voor de kosten van het door het bestuur uit te voeren algemeen onderhoud van de begraafplaats, voor de duur van het grafrecht;
- Een bedrag voor het openen en sluiten van het graf/nis t.b.v. de inlage
- Bij de eerste inlage in het graf, wordt er een extra bedrag in rekening gebracht voor het collectief ruimen op termijn.
- Voor graven met afwijkende afmetingen geldt een aangepast
Artikel 39 Algemeen onderhoud
Het bestuur zal zorgdragen dat de erfscheidingen, de gebouwen, de paden, de groenvoorziening en de beplanting van de begraafplaats worden onderhouden, voor zover dit onderhoud uit de bijdragen voor het onderhoud (incl. eventueel verkregen subsidies) kan worden bekostigd.
Tot dit onderhoud van de begraafplaats behoren de werkzaamheden aan de groenvoorziening en de beplanting op en onmiddellijk achter de graven, in zoverre deze niet overeenkomstig door de rechthebbende zijn aangebracht.
Artikel 40 Beperking onderhoudsverplichting
Het bestuur verplicht zich aan het in artikel 39 omschreven onderhoud te besteden, maximaal, de bedragen die uit de tarieven op grond van artikel 38 voor onderhoud zijn verkregen en daarvoor per jaar beschikbaar zijn, alsmede eventueel van overheidswege daarvoor verkregen subsidies.
Deze beperking van de onderhoudsverplichting geldt in het bijzonder na sluiting of geslotenverklaring van de begraafplaats.
Artikel 41 Ruimen van Graven en As bussen(urnen)
Het bestuur heeft het recht de (urnen-)graven en de in de urnenbewaarplaats bewaarde as bussen, waarvan de rechten meer dan drie maanden vervallen zijn, te doen ruimen, met in achtneming van de wettelijke termijn.
IX– Overgangsbepaling
Artikel 42 Overgangsbepaling
- Voor grafrechten waarvan de tijdsduur op het moment van de inwerkingtreding van de burgerlijke Wet op de lijkbezorging in 1991 niet meer aantoonbaar vast te stellen was, heeft het reglement van 2004 de termijn gesteld op 30 jaren na inwerkingtreding van dat reglement. Het huidige reglement vervangt voornoemd reglement en gaat uit van het toen bepaalde ten aanzien van de genoemde grafrechten. Het tariefonderdeel voor het grafrecht is daarom gedurende deze periode niet verschuldigd.
- Rechthebbenden met een grafrecht dat aantoonbaar voor onbepaalde tijd is verleend, zijn niet het tariefonderdeel verschuldigd voor het grafrecht.
X– Slotbepalingen
Artikel 43 Sluiting van een begraafplaats
Het bestuur behoudt zich het recht voor de begraafplaats voor begravingen en voor het bewaren van as bussen te sluiten of gesloten te doen verklaren. Uitsluitend de betalingen voor begravingen, waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden daarna door het bestuur aan rechthebbende gerestitueerd. Het bestuur is niet aansprakelijk voor opgraving - en overplaatsingskosten van resten en/of graftekens naar een andere begraafplaats.
Artikel 44 Klachten
Rechthebbenden kunnen zich met een schriftelijke klacht over de naleving van het reglement wenden tot het bestuur.
Het bestuur zal binnen dertig dagen na ontvangst van de klacht beslissen en de klager schriftelijk daarvan in kennis stellen.
Artikel 45 Onvoorzien
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Artikel 46 Vervallenverklaring eerdere reglementen
Het bestuur herroept de bepalingen en voorschriften van eerdere versies van het reglement en stelt dit reglement daarvoor in de plaats.
Artikel 47 Wijziging reglement
Dit reglement heeft de goedkeuring van de bisschop van het Bisdom Utrecht .
Het bestuur is gerechtigd dit reglement te wijzigen.
Wijzigingen in dit reglement behoeven eveneens de goedkeuring van genoemde bisschop.
De rechthebbenden worden van de wijzigingen in kennis gesteld.
Dit reglement is vastgesteld in de vergadering van het bestuur d.d. 4 december 2024 en goedgekeurd door de Bisschop van het Bisdom Utrecht d.d 9 december 2024 en van toepassing verklaard met ingang van 1 januari 2024.
(V20250101)
U kunt de statuten, het reglement en/of de bijlagen bekijken dan wel downloaden.
'Statuten Kerkelijke Instelling R.K. Begraafplaatsen Apeldoorn'